Tampereen taidemuseon laajennus- ja peruskorjaushanke etenee

24.9.2024

Pitkään odotettu Tampereen taidemuseon laajennus- ja peruskorjaushanke etenee!

Lisärakentamisen mahdollistava asemakaava tuli voimaan elokuussa, ja kaupunginhallitus hyväksyi taidemuseon hankesuunnitelman 2.9.2024. Hankkeen alustava kustannusarvio on noin 36,3 miljoonaa euroa, mikä tarkentuu suunnittelun edetessä. Tämänhetkisten suunnitelmien mukaan rakennustyöt voisivat alkaa vuonna 2026 ja rakennus valmistuisi vuonna 2029.

Tampereen taidemuseo on mukana Tampereen arkkitehtuuri- ja designviikolla Finlaysonin vanhan tehtaan Vooninkisalissa (Väinö Linnan aukio 13) järjestettävässä Arkkitehtuuri ja design – katse tulevaisuuteen -näyttelyssä. Tampereen taidemuseon laajennus- ja peruskorjaushankkeesta on esillä asemakaava- ja hankesuunnitteluvaiheen viitesuunnitelmia; havainnekuvia, leikkaus- ja julkisivupiirroksia.

Samassa näyttelyssä esitellään myös kolme muuta ajankohtaista arkkitehtuuri- ja designhanketta: Serlachius Taidesauna, Uuden Arkkitehtuuri- ja Designmuseon suunnittelukilpailun ehdotuksia sekä Alusta-paviljonki. Näyttely on avoinna 27.9.–6.10.  ma–pe klo 12–18 ja la–su klo 12–16.

Tampereen arkkitehtuuri- ja designviikolla järjestetään myös kaksi seminaaria, joissa taidemuseon laajennushanketta käsitellään:

Maanantaina 30.9. Tampereen taidemuseon johtaja Selma Green kertoo hankkeesta Arkkitehtuuri ja design – katse tulevaisuuteen -seminaarissa (Werstaan auditorio klo 16-18) .

Perjantaina 4.10. Lasse Sinkkonen (AOR Arkkitehdit) puhuu aiheesta arkkitehdin näkökulmasta TAD-viikon päätapahtumassa ACT-seminaarissa (Finnkino Plevna klo 12.30 -17.00).

Seminaareihin on vapaa pääsy.

Katso tästä TAD-viikon näyttelyt ja tapahtumat.