Taidematka Helsinkiin kohteina Ateneum, Arabia ja Aalto

Taideyhdistys järjestää kolmen AAA:n taidematkan Helsinkiin: Kohteina Ateneum, Arabia ja Aalto.

Ateneum

Aloitamme päivän tutustumalla Ateneumissa 4.10. avautuvaan näyttelyyn Gothic Modern. Kansainvälinen näyttely esittelee 1800- ja 1900-lukujen modernia taidetta, joka sai vaikutteita eurooppalaisesta keskiajan ja pohjoisen renessanssin taiteesta.

Näyttelyn taiteilijoita ovat muun muassa Arnold Böcklin, Lucas Cranach vanhempi, Akseli Gallen-Kallela, Vincent van Gogh, Theodor Kittelsen, Käthe Kollwitz, Edvard Munch, Hugo Simberg, Helene Schjerfbeck, Marianne Stokes ja Gustave Van de Woestyne. Maalausten ja grafiikan teosten lisäksi esille saadaan myös esineitä, veistoksia ja huonekaluja.

Näyttely pohjautuu pitkään tutkimusprojektiin, joka on tarkastellut ensimmäistä kertaa sitä, miten modernin ajan taiteilijat kiinnostuivat keskiajan taiteesta. Tutkimusta on johtanut vierailevana kuraattorina toimiva professori Juliet Simpson (Coventry University) yhdessä Anna-Maria von Bonsdorffin kanssa.

Ateneumin vierailun jälkeen lounas nautitaan ravintola Topassa, Alvar Aallon suunnitteleman ”sokeripalan” eli entisen Enso Gutzeit Oy:n pääkonttorin kattokerroksessa.

Designmuseo Arabia

Iltapäivällä vierailemme aluksi Iittala & Arabia Muotoilukeskuksessa, joka on tuonut yhteen kaksi arvostettua muotoilubrändiä historialliseen ARABIA135-kortteliin.

Vaikuttavan, 1930-luvulta peräisin olevan rakennuksen kahdeksannessa kerroksessa Designmuseo Arabia esittelee sekä Iittalan että Arabian rikkaan muotoiluhistorian kirkkaimpia saavutuksia. Entisessä teollisuusrakennuksessa on myös taiteilijoiden työtiloja, Design Lab Galleria ja myymälä.

Alvar Aallon kotitalo ja ateljee

Kolmas matkan A muodostuu Alvar Aallon kotitalosta ja ateljeesta Munkkiniemessä. Vuonna 1934 Aino ja Alvar Aalto hankkivat tontin Helsingin Munkkiniemestä Riihitieltä lähes luonnonvaraisesta ympäristöstä ja alkoivat suunnitella omaa taloa, joka valmistui elokuussa 1936.

Talosta suunniteltiin sekä perheen koti että toimisto. Nämä kaksi käyttötarkoitusta näkyvät selkeästi ulospäin. Talossa on jo nähtävissä viitteitä uudesta Aallosta, romanttisesta funktionalistista.

Munkkiniemessä Tiilimäki 20:ssa sijaitsevan rakennuksen Alvar Aalto suunnitteli omaksi arkkitehtitoimistokseen 1955. Vuosikymmen oli aktiivista aikaa arkkitehtitoimistolle ja suurten toimeksiantojen takia toimisto tarvitsi lisää työtilaa.

Rakennus on kävelymatkan päässä Aallon omasta talosta, jossa arkkitehtitoimisto aiemmin sijaitsi. Alvar Aallon ateljee kuuluu Aallon 50-luvun rakennusten parhaimmistoon.

Klo 8.30 lähtö Tampereen Vanhalta kirkolta
Paluu Vanhalle kirkolle klo 20.30 mennessä

Matkan hinta jäsenille on 95 euroa Museokortilla, ilman Museokorttia 115 euroa. Hinta sisältää kuljetuksen, sisäänpääsyt ja opastukset kohteissa, ruokailun Ravintola Topassa ja iltapäiväkahvin. Muille hinta on 115 euroa Museokortilla ja ilman Museokorttia 135 euroa. Lasku lähetetään osallistujille noin kaksi viikkoa ennen matkaa.

Ilmoittautuminen aukeaa tälle sivulle 10.10.2024 klo 12 ja päättyy 23.10.2024. Ilmoittautuminen on sitova.

Kukin matkalle osallistuja tulee ilmoittaa omalla lomakkeellaan. Muistathan ilmoittaa jäsenyytesi, Museokorttisi sekä myös mahdollisen erikoisruokavaliosi. Mikäli matka täyttyy nopeasti ja riittävä määrä osallistujia jää varapaikoille, järjestämme matkan uudelleen samalla ohjelmalla alkuvuodesta 2025.

Mikäli joudut peruuttamaan ilmoittautumisesi, ilmoita asiasta yhdistyksen sähköpostiin info@tampereentaideyhdistys.fi tai puhelimitse matkavastaavalle. Maksetun matkan hintaa ei palauteta, ellei matkalle saada uutta osallistujaa.

Tampereen Taideyhdistyksen jäsenyys
Museokortti